- Hvordan det gikk med Jacob Jonsen underfogd (i virkeligheten)
- Hvordan det gikk med Peder Pedersen byfogd (i virkeligheten)
- Hvordan det gikk med borgermestrene (i virkeligheten)
- Hvordan det gikk med Anders Kempe (i virkeligheten)
- Hvordan det gikk med Maren (i denne historien)
- Om håndverk
- Noen milepæler i perioden, som plasserer 1670-tallet
- Kvinnenavn i almuen, som forekommer på 1670-tallet.
Jacob Jonsen
Virkelighetens Jacob Jonsen ble avsatt 26. januar 1675, som følge av uryddig adferd i forbindelse med trolldomsprosessen. Han forsøkte forgjeves å få jobben tilbake gjennom rettsapparatet, men prosessen endte tvert imot med at han ble dømt æreløs av Overhoffretten den 4. januar 1676. Av dette tok han sin død - han ble båret til graven i april 1676.
Peder Pedersen
I denne historien dør han i 1674, mens han i virkeligheten levde litt lenger: Allerede 26. oktober - to uker etter heksebrannen - ble han suspendert fra stillingen, som følge av uregelmessigheter i forbindelse med trolldomsprosessen; det gjaldt deltakelse i ulovlig forhør, antakelig tortur. Han ble oppsagt ved dom i Lagtinget (dvs. av Peter Drejer), endelig bekreftet i Overhoffretten 14. desember, samme år. Han døde i fattigdom allerede året etter, i 1675.
Og Emmerentze? Hun flyttet nok tilbake til postgården.
Borgermestrene
Borgermestrene holdt derimot på lenge. Laurits Brix avsluttet karrieren som magistratspresident 1697-99, mens Roal Opdal gjorde det samme 1705-1711, etter rundt 40 år i ledelsen av Trundhiems Magistrat. De døde som gamle menn.
Endel år etter 1674 er det kjent at det oppsto en bitter feide mellom disse to (se Trondheims byhistorie). Hvilken rolle de spilte i gjenreisningen etter bybrannen april 1681, vet vi ikke stort om; Cicignon har fått all oppmerksomhet. Kanskje organiserte magistraten nødhjelp? Kanskje sto et større torg på Laurits Brix’ ønskeliste da byen skulle reguleres på ny?
Anders Kempe
Kjetteren og dissidenten Anders Kempe red ut av historien. Hvordan gikk det med ham? Allerede kort tid etter dette, i juli 1674, ble det utstedt
kongelig ordre om at Anders Kempe måtte forlate landet innen tre solemerker
etter at ordren var forkynt ham, under trussel om dødsstraff.
Sånn ordren var
formulert ville den ikke være bindende før de fikk tak i ham og lest ham den
høyt, men jemten lekte ikke katt og mus lenge. Han reiste til
Tyskland og forlot dermed Norden for godt. Det ble også kjent blant
velorienterte personer at boka hans ble trykt og gitt ut året etter, under
tittelen «Den Anatomeerde Granen».
Jeg vet ikke om noe eksemplar av denne er bevart.
Maren i Tydal
Maren Bjelke er historisk, men hennes skjebne er selvsagt fiksjon fra ende til annen. Skjønt: Landets største myntfunn ble i 1878 gjort på Grasli i Tydal: 2263 mynter fra perioden 1022- 1069.« Maren står ved siden av hesten i tusmørket. Foran henne ligger vadestedet. Elva går gjennom skogen, som står mørk rundt henne. Hun er sliten. Noe beveger seg bak henne i krattet og mellom trestammene; det er flere av dem. Hun tør ikke være på bakken lenger, klyver møysommelig opp på hesten. Der sitter hun og prøver å se over på den andre sida. Elvevannet sildrer rundt hestens hover. Himmelen er lys, blir nok heller ikke mørkere nå, det er jo juni, men her nede i skogen er det mørkere enn hun liker. Er de over på den andre sida også? Tydal. Vet nok at det finnes en skyssgård noen fjerdinger framme, før man kommer til en gammel stavbygd kirke – det kan ikke være langt igjen. Ser på vannstrømmen, vurderer bredden. Er det mulig å ri over? Hesten vil ikke gå, er like sliten som henne. Den har nok med seg selv og de nå slunkne kløvsekkene. Hun klatrer ned av hesten igjen, tar av seg skoene og begynner forsiktig å gå ut i strømmen med tømmene i høyre hånd. Vannet er kaldt, steinene glatte. Hesten nøler, men følger henne så, på stive, usikre bein. Den kaster på hodet og vrinsker. Maren snakker lavt til den. Skikkelsene mellom trærne er kommet fram til vannkanten bak henne, virrer rastløst fram og tilbake, som skygger, men blir værende igjen på det tørre.
Tidligere, denne tredje dagen, hadde hun tydelig skjønt at hesten var utslitt, av og til sto den bare helt stille med hengende hode. Hver gang hadde hun gitt den noen minutter, latt den få drikke, gitt den litt korn, men så tvunget den videre. Ved Græsli gikk det ikke lenger. Det var ingen annen råd, og hun lettet hesten for nesten alle myntene. Bare sju-åtte hundre daler hadde hun beholdt. Sekkene hadde hun med stor møye fått gravd ned blant noen svære steiner hun trodde hun skulle klare å huske. Derfra hadde hun vært til fots. Det hadde gått så langsomt videre oppover, og hun hadde speidet etter hus – ja etter hva som helst som kunne duge som nattely og beskyttelse mot skogen. Hun hadde gått og grublet. Det hadde vært mye lenger og mer strabasiøst å dra over til Sverige enn hun hadde forestilt seg. Overmot. Hun var oppdratt til overmot. Det var ikke pengene det sto på. Om hun så hadde måttet gi denne Asbjørn hundre daler for å bli med, ville det vært verd det.
Steinene er sleipe, strømmen er svart. Hesten vil ikke mer.»
OM HÅNDVERK
Denne historien er - blant mye annet - en "hyllest til håndverkene". Handlinga ligger til en tid da håndverkene og deres tradisjoner og kunnskap var omfattende og levende, og ikke truet av annet enn sin egen teknologiske utvikling.
To ganger har det vært ringt til forsvar for håndverkene.
Første gang: På 1890-tallet, da industrialisme og masseproduksjon var igang med å spise seg inn i håndverkernes verden, ta deler av deres markeder, og ved kvantitet og pris utkonkurrere deres kvalitet. William Morris var den største eksponenten for denne bevegelsen. Arkitekturen i denne perioden knyttet seg til natur, lokale materialer, håndverkskvalitet og historiske referanser - den strittet imot, men var også nyskapende (Arts and crafts-bevegelsen).
Den andre gangen er nå: Masseproduksjonen er i ferd med desserten, spiser de siste bitene fra håndverkenes verden. I vesten er det lite igjen av håndverkenes kvalitet, fokus på det enkelte produktet, kollektiv faglig hukommelse og opplæring. Snarere er hyllevarer, sammensatte produkt og spesialverktøy på vei til å redusere alle håndverksfag til montasjearbeid.
Det er lenge ropt varsku om hvor feil det har vært at flest mulig ungdom er blitt forsøkt sluset inn i teoretisk utdanning de siste 20-30 årene. Samtidig har polske fagfolk fylt hulrommene og gjort det "unødvendig" å holde egne opplæringsmiljø i stand.
Resultatet er håndverkermiljø som skvises i begge ender.
Departementet ser nå det nødvendige i at flyktningenes fagutdannelse - fra håndverksland som Syria - blir godkjent i Norge. Den blinde og den halte hjelpes ad.
Og joda, håndverk blir gjenoppdaget, dyrket og utøvd, men markedet er bare mindre nisjer - gjerne knytta til istandsetting og rekonstruksjon. Om 100 år skal masseproduksjon og håndverk fortsatt eksistere side om side, og jo fjernere forhold masseproduktene får til kjente materialer og forståelig redskap, jo viktigere vil det være for noen av oss at hendene beviselig kan brukes til mer enn å taste, og hodet til mer enn å forstå montasjeanvisninger og manualer.
To relevante bøker i denne sammenhengen, som anmelderne har vært begeistret for:
Ole Thorstensen: En snekkers dagbok, Pelikanen 2015.
Mattias Tesfaye: Kloge hænder, dansk Gyldendal 2013.
Mattias Tesfaye: Kloge hænder, dansk Gyldendal 2013.
Oktober 2015
NOEN MILEPÆLER I TRONDHEIM
1530-1710:
BYBRANN 1531
TORGET ANLEGGES, CA. 1535RÅDSTUE VED TORGET, CA. 1535
SVENSK OKKUPASJON 1564
ØVRE OG NEDRE ALLMENNING 1599
LANGSTRETET BLIR UTVIDET: BREDEGATE 1599
MORITSVEITA, GJETVEITA, FRA CA. 1600
ST.JØRGENS HUS 1607
TROLLDOMSPARAGRAFENE 1617
RAS I DUEDALEN 1625
PEST 1629,
1631HOSPITALETS INDRE LØKKE UTPARSELLERT 1630
DÅREKISTA 1630
BARNEHUSET 1635
VERKHUSET 1639, 1670
GATE I FORLENGELSE ØVRE ALLMENNING 1637
TOBAKK TILLATT 1643
JEMTLAND SVENSK 1645
KJERLINGEHUSET (FATTIGHUS) 1648
RYDNINGSMENN FÅR SKATTEFRIHET 1648FØRSTE BOSETTING PÅ BAKKLANDET 1650
LUKKEDE PULPITURER I DOMEN FRA 1650
HJULLÅS- OG SNAPPHANEGEVÆR FRA 1650
BYBRANN 1651
PROVISORISK RÅDHUS 1651JEMTLAND TAS TILBAKE TIL NORGE 1657
FREDEN I ROSKILDE: TRONDHEIM SVENSK 1658
SVENSK OKKUPASJON 9 MÅNEDER 1658
NAUCLERS KART 1658VATERLANDSVEITA, ETTER 1658
ÅSEN, GANGEN, ETTER 1658
FORLENGELSE AV BREJERVEITA, ETTER 1658
BORGERVÆPNINGEN (ORDEN, BRANN ETC.) 1659
DOBLING AV LEILENDINGSSKATTEN 1659
SILDEFISKET EBBER UT MOT 1660
TRONDHEIM MULIGHETENES BY TIL 1660
KRONGODS-SALGET 1660-1680
ARVEKONGEDØMME,
ENEVELDE 1661
ALT HÅNDVERK
SKAL DRIVES I BYENE 1661
BYRÅDET BLIR MAGISTRAT OG
DOMSTOL 1661
FLEKKTYFUSEPIDEMI 1662FORBUD MOT TIGGING 1662
MUNKHOLMEN BEFESTET 1662
GYLDENLØVE (26) NORSK STATTHOLDER 1664
«KONGELOVEN» Bl.a. mot separatisme 1665
LONDON: GREAT PLAGUE
OG BYBRANN 1665, -66
STEINHUSET BLIR RÅDHUS 1669
STAGNASJON FRA 1670PULPITUR I VOR FRUE (DREJER) 1670
SCHUMACHER/AHLEFELT FÅR MAKTEN 1670
BRENNING AV LISBET NYPAN 1670
NATTMANN / RAKKER CA. 1670PETER DREJER BLIR LAGMANN 1671
VEKTERKORPS : 8 ANSATT MED LØNN 1672
ERIK PONTOPPIDAN BLIR BISKOP 1673
MUNKHOLMEN BLIR STATSFENGSEL 1674
MASCHIUS’ KOBBERSTIKK, trolig 1674
BRENNING AV KIRSTEN IVERSDATTER 1674
DEN SKÅNSKE
KRIG/ GYLDENLØVEFEIDEN 1675
FREDEN I
FONTAINEBLEAU / LUND 1679
BYBRANN 1681
CICIGNONS PLAN FOR
GJENOPPBYGGING 1681KOMMISJON FOR BØNDENES FORHOLD 1684
KONG CHRISTIAN V BESØKER
TRONDHEIM 1685
NY LOV FOR
NORGE 1687
KONG FREDRIK IV BESØKER
TRONDHEIM 1704
NYTT RÅDHUS BYGGES 1705NY HOSPITALSKIRKE BYGGES 1706
Kvinnenavn i almuen som forekommer i kilder fra 1670-årene:
Av en eller annen grunn virker kvinnenes navn fra denne perioden mer fremmedartede enn mennenes. Jeg har samlet endel fra kildene.
Karen
Marrete
Adriane
Boedel
Sille
Ahlet
Fenniche
Trine
Wibekke
Gollou
Golla
Gulau
Bergitte
Birgitte, Birgithe
Mali
Orgen
Dorete
Gouluf
Drude
Inger
Lisbet
Sussanna
Lavina
Malene
Folchen
Berrite
Bjerrite
Burrite
Iverisse
Ciccile
Stinnken
Kirsten
Maren
Lutzia
Berret
Birette
Karine
Fennken
Ermegard
Juditte
Canikhen
Titken
Guren
Gurri
Guru, Gurru
Elsebe
Dønnette
Riborg
Abel
Mariette
Maritte
Ingeborg
Sigri
Mariana
Anne, Ane
Marie
Rani
Serri
Anna
Giertru
Engel
Synefue
Syneve
Synef
Lucia
Else
Catrine
Hille
Mille
Antonette
Tidichen
Aane
Arsule
Ritze
Gedske
Helge
Anniken
Merite
Ildri
Sara
Gunnel
Gunhild
Eli
Gurene
Siri
Siren
Gidsken